
Corona afsluttede brat et projekt i en
10. klasse med etgodtlivnu ApS som facilitator.
Projektet hedder ’Dit liv – dit valg’.
Målet er, at de unge træffer sunde valg og opnår bevidstheden om deres egen vigtige rolle. De er eksperten i eget liv!
Med mit kendskab til de unge, og de udfordringer mange har, er jeg meget bekymret for hvordan dagene – ugerne – månederne med Corona-nedlukningen påvirker denne ungdomsårgang.
Jeg er ikke i tvivl om, at de unge både har behov for støtte i denne nedlukningsperiode – men også behov for meget støtte og opbakning til at komme godt i gang, når hverdagen igen bliver mere ’normal’.
C. fortæller i video-evalueringen af en af de 9 sessioner:
Vi har arbejdet med indre sundhed, og om hvordan vi kan sætte os nogle mål – SMART-mål - som kan hjælpe én til at nå det, man gerne vil fokusere på i fremtiden. Jeg bliver bevidst om, hvad jeg selv helt konkret kan gøre for at nå mit mål.
C. fortæller også om det personlige mål hun har sat sig, som relaterer sig til afslutningen af 10. klasse mhp en god start i gymnasium.

Bl.a. har mange unge udfordringer med
- at få en hverdag struktureret
- at sætte sig selv små realistiske mål
- at være bevidst om hvad der er vigtigt for dem (deres værdier)
- at være fokuseret på at gøre en ting ad gangen
- at have nogle velfungerende rammer for deres liv
og mange unge har et lavt selvværd, og har begrænsende tanker som hindre dem i at nå dét, de egentlig gerne vil.

Et par af drengene på holdet fortæller således:
Det hjælper faktisk ;-)
Vi har skrevet nogle problemer, vi har, ned på nogle stykker papir, og så har vi været ude og lave et bål og brænde dem af – for at slippe af med det.
Dette er et eksempel på en konkret øvelse i forløbet: Først skabes indre bevidsthed om hvilke udfordringer, der blokerer mig’– og dernæst skabes en bevidsthed om, at jeg selv kan træffe et valg om, hvorvidt jeg vil lade disse problemer fylde fremover.
Andre kan ikke gøre det for mig!
Tilværelsespsykologien med KompetenceCirklen og de 10 tilværelseskompetencer giver gode svar og redskaber i forhold til de unges behov.

Susanne Gram-Hanssen
København 5.5.2020
Comments